Lanternefesten tar utgangspunkt i sagnet om St. Martin som delte kappen sin med en fattig tigger. Sagnet formidler menneskets evne til barmhjertighet og gavmildhet. Lanternene bringer lys inn i den mørke tiden.

I tiden fram til festen maler vi ark til lanternene i varme høstfarger og spikker lanternepinner. Noen spikker selv, andre får hjelp av en voksen.

På festen møtes vi utenfor avdelingene og barna får utdelt sin lanterne. Sammen med dere foreldre går vi i tog til Aronsletta. Der samles vi rundt bålpanner og synger lanternesanger. Og er vi heldige så kommer lyktemannen med lanternekaker til oss. Festen avsluttes med en sang.

Hjertelig velkommen!